Motivačný list
Tak, ako životopis (o ktorom sa viac dočítate v predošlých článkoch), aj motivačný list patrí medzi dokumenty, ktoré vám pomôžu zanechať dobrý prvý dojem a získať tak „vstupenku“ na pracovný pohovor.
Hoci sa to už tak nemusí zdať, motivačný list je nie len bežnou súčasťou výberového procesu, ale aj vhodným spôsobom, ako zamestnávateľa presvedčiť, že práve Vy ste ten kandidát, ktorého hľadá.
Preto je dôležité vedieť, ako ho správne napísať a čo by mal taký motivačný list obsahovať.
Chcete zaujať, odlíšiť sa od iných uchádzačov a presvedčiť možno svojho budúceho zamestnávateľa, aby si vybral práve Vás. Buďte preto kreatívny.
Hoci motivačný list nemá byť o kopírovaní šablón a vzorov z internetu, určitá forma by aj pri tomto dokumente mala ostať zachovaná.
Načo si dať pozor z hľadiska formátu a štruktúry ?
- Odporúča sa rozdeliť si motivačný list na pomyselné 3 časti.
- Prvý odstavec by mal obsahovať dôvod, prečo ste si vybrali práve danú pozíciu a konkrétnu firmu. Prečo chcete pre túto firmu pracovať a prečo by si mali vybrať práve Vás.
- Obsahom druhej časti je z pravidla popis Vašich doposiaľ dosiahnutých pracovných úspechov. Ak ich viete potvrdiť konkrétnymi výsledkami a faktami, je to jedine plus pre Vás.
- V treťom odstavci sa zamerajte na vašu prax, zručnosti a skúsenosti, ktoré sú pre danú pracovnú pozíciu relevantné.
- Dajte si pozor na gramatické chyby.
- Rozdeľte si ho na odseky.
- Nezabúdajte na hlavičku, ktorá by mala obsahovať vaše údaje spolu s údajmi spoločnosti, v ktorej sa uchádzate o prácu.
- Pozor aj na rozsah. Dĺžka motivačného listu by nemala presahovať jednu A4. Je samozrejmé, že sa chcete čo najviac a najlepšie odprezentovať, vyberte však to, čo považujete za najdôležitejšie a zvyšok viete spomenúť aj priamo na pohovore.
Už sme to raz spomínali, avšak je to skutočne dôležité. BUĎTE KREATÍVNY.
Neposielajte každému jeden a ten istý motivačný list. Namiesto toho ho pre každú pracovnú ponuku, o ktorú sa uchádzate, aktualizujte a prispôsobte na mieru.
Dajte najavo, že pre Vás spoločnosť, ktorá prácu ponúka nie je neznáma, že o firme už čo to viete. Zamestnávateľ tak uvidí, že ste si o spoločnosti niečo naštudovali.
Pri popise Vašich skúseností a znalostí sa zamerajte na tie, ktoré sú dôležité pre konkrétnu spoločnosť. Pomôcť Vám pri tom môže náplň práce zverejnenej pracovnej ponuky spolu s vypísanými požiadavkami na zamestnanca. Skúste pouvažovať aj nad tým, čo môžete spoločnosti ponúknuť a v čom je Vaša pridaná hodnota.
Pre mnohých z nás je náročné sám seba ohodnotiť a odprezentovať, tobôž vo chvíli, ak to od nás vyžadujú priamo na pracovnom pohovore. Pri písaní motivačného listu máte priestor nad tým pouvažovať.
Áno. Každý sa chce čo najlepšie odprezentovať a ukázať sa v čo najlepšom svetle. Ak však preceníte svoje schopnosti, môže Vám to namiesto pomoci skôr ublížiť. Treba sa vedieť predať, avšak netreba to preháňať. Na druhej strane sa ani nepodceňujte.
Stavte na úprimnosť. Dajte najavo ochotu sa zlepšovať, učiť novým veciam a ďalej sa zdokonaľovať. Práve úprimnosť a ochota posúvať sa vpred, Vám môže pomôcť zaujať.