4 skvelé tipy, ako naštartovať kreativitu a inovácie vo vašom tíme už dnes #2
Vedeli ste, že až 91% zaangažovaných zamestnancov je spokojných so svojimi možnosťami pre rozvoj, zatiaľ, čo u zamestnancov, ktorí nedostali príležitosť na zmenu je spokojných iba 28%? Práve oni s najväčšou pravdepodobnosťou skôr či neskôr opustia svoju prácu.
Pre zamestnávateľov môže byť identifikácia kreativity a inovatívneho myslenia zamestnanca počas procesu prijímania do pracovného pomeru komplikovaná. Pri hodnotení uchádzačov o zamestnanie sa sústredíme skôr na životopisy, ktoré nám hovoria iba o predchádzajúcich skúsenostiach, ale nie o osobnostných vlohách.
Osobný pohovor nás môže zblížiť, ale množstvo informácií, ktoré sa z neho dozviete, sú na míle ďaleko od spôsobu myslenia a práce, ktorú by zamestnanec počas bežného dňa vykonával.
Žiadna z týchto informácií nám neponúka prehľad o schopnostiach kreatívneho myslenia uchádzača.
Akoby veci neboli príliš komplikované – v prostredí, ktoré neponúka dostatočné množstvo výziev, nebudú ani tí najinovatívnejší ľudia inovatívnymi.
Ak chcete naštartovať vo vašom tíme kreativitu, prečítajte si naše ďalšie 4 rady.
1. Minimalizujte byrokraciu
Byrokracia môže byť významnou prekážkou vo vašej spoločnosti. Nielenže môže zabrániť pracovníkom s výborným nápadom v tom, aby ho dokázali realizovať, ale môže brzdiť aj samotné inovatívne myslenie. Ak sú ľudia nútení dodržiavať prísne pravidlá pri svojej práci, najmä tie, s ktorými nesúhlasia alebo im dostatočne nerozumejú, je obmedzená ich schopnosť slobodne a tvorivo myslieť.
V závislosti od charakteru Vašej organizácie môže byť nevyhnutná istá miera byrokracie. Mali by ste však myslieť na to, prečo je pravidlo pravidlom. Ak pravidlo viac blokuje ako zefektívňuje procesy, môže minimalizovať všetky kreatívne prejavy.
Byrokracia je opakom inovácií – vyžaduje si, aby ľudia pracovali v škatuľke a nenabáda ich k tomu, aby ju rozbili.
2. Zamerajte sa na pozitívnu spätnú väzbu budujúcu sebavedomie
Ak chcete slobodne myslieť a vyjadrovať svoje nápady, musíte byť na seba hrdí. Rovnako ako byrokratické pravidlá a toxickí zamestnanci môžu brzdiť inováciu, tak aj nedostatok sebavedomia môže potláčať jej prejavenie sa. Aj bez byrokracie a toxicity.
Nemusí to byť nikoho vina, ak kreatívnemu zamestnancovi chýba sebadôvera, no aj napriek tomu mu môžete pomôcť zvýšiť sebavedomie a prejaviť tak jeho potenciál pre vytváranie inovácií. Skvelým štartovacím bodom je vybudovanie firemnej kultúry a psychologickej bezpečnosti, kde budú zamestnanci podporovaní, aj keď zlyhajú.
Poskytovanie pozitívnej spätnej väzby a odmeňovanie úspechov môže vašim zamestnancom pomôcť pri budovaní zdravého sebavedomia. Ak ľudia vo firme potrebujú zlepšiť svoju výkonnosť, stavte skôr na konštruktívnu spätnú väzbu a buďte úprimní. Dôvera vo vás sa nezníži a inováciám vo svojej spoločnosti otvoríte dvere.
3. Oceňujte
Ak za vami príde niekto s vynikajúcim nápadom, musíte ho za to pochváliť!
Ocenenie a angažovanosť zamestnancov idú ruka v ruke a ich kombinácia podporuje inovatívne myslenie.
Až 84% zaangažovaných zamestnancov bolo za prekročenie svojej komfortnej zóny ocenených, narozdiel od nezaangažovaných zamestnancov, ktorých vedenie ocenilo iba v 24% prípadov.
Je dôležité oceniť, no dôležitejšie je, aby sa zamestnanec cítil byť ocenený. Pamätajte, že vaši spolupracovníci môžu chápať uznanie inak ako vy. Dať zamestnancom správnu spätnú väzbu, aby vedeli, čo si z ich úsilia najviac ceníte, pomôže každému lepšie porozumieť výsledkom ich práce a tomu, na čo sa pri nej sústrediť.
Skúste zistiť, aký druh uznania uprednostňuje váš tím, ako sa cítia byť ocenení pracovníci a povzbudzujte ich v inováciám.
4. Zhodnoťte zručnosti tímu
Tak, ako sme vyššie spomínali, zamestnanci majú rozličné vlohy a iné osobnostné predpoklady, ktoré sa nemusia vždy pri práci prejaviť. Niektoré z nich by mohli pomôcť vytvoriť v spoločnosti kreatívne zlepšenia a realizovať inovatívne nápady.
Ak máte pocit, že ste vlohy spolupracovníkov tíme neodhalili alebo ste ich naplno nevyužili, môžete sa obrátiť na nás. Pracovný potenciál vašich zamestnancov s presnosťou určí, v čom vynikajú. Identifikujeme ich silné vlohy v oblasti riadenia, komunikácie, systému a informácií.
A tak vás už pri inováciách a kreatívnych riešeniach nič nezastaví!